onsdag 3. juli 2013

Rites de passage....



OMG, dette har vært litt av en dag!!

Naiv og utvitende rulla jeg ned til legevakta, for noe jeg trodde var en liten rutinekontroll.
Ikke visste jeg at det skulle ende med full identitetskrise.

Som vi har lært er jo ingen ting tilfeldig.

Dere kan jo se av bildet at gipsen ser svart ut, selvom den fremdeles ER rosa.
Frampeik, kalte vi det i nynorsken....

Altså. jeg rulla nedover, og ante fred og ingen fare. Filosoferte litt over Yin, i meg selv og rundt meg i verden.

Hvis Yin representerer det feminine, det moderlige, omsluttende, omsorgen.....hvor finner vi da det aspektet i samfunnet rundt oss?

Jeg rullet forbi romfolk og uteliggerne, og tenkte at omsorg ikke er det de får mest av.
Det er akkurat som en kollektiv stemme i samfunnet sier:

- De får takke seg sjæl!

- Komme her å flasher sårbarheten sin på den måten. Vi har jo så mye annet å tenke på, dessuten er boligprisene i ferd med å synke.

Jeg tror ikke vi er slemme i Norge, nei!

Men jeg tror vi er opplært til å ta vare på oss selv og våre nærmeste. Og at vi ikke har ansvar for DE ANDRE.

Jeg husker første gang jeg så en tigger: Jeg var ti år og på ferie i København.



Vi skulle inn på Tivoli, og plutselig kom det en dame mot oss, med lange skjørt og skaut på hodet.
Hun la seg ned på knærne og kastet skoen sin til oss. Hun så oss ikke i øynene.

- Pappa, vi må hjelpe henne, sa jeg helt forskrekket.

- Hun er bare en tigger, sa pappa. ( Som om det forklarte alt )

Pappa ga henne en tier, og så var det liksom greit.
Jeg hadde aldri møtt en tigger før, og var rystet resten av ferien.

                                                                   ***                                                                   

Jeg tenker at i et samfunn med balanse mellom yin og yang, så sitter man ikke å spiser rekesmørbrød mens det ligger en tigger ved siden av og sulter.

Det henger ikke på greip!

Jeg gjør det jo selv, og vet at romfolkdiskusjonen er en stor og kompleks diskusjon.......

Men jeg tror at noe kan skje, hvis vi blir mer bevisst de ordene vi bruker.

- Hun er bare en tigger, kan byttes ut med.

- Hun er bare en alenemor, uten bosted og mat til barna.

Eller:

- Hun er bare en av oss...


Bildet er tatt av min kjære, og er av en romjente han møtte i Markveien. Jeg synes hun er så vakker!

Nå ble denne Rosa-gips-bloggen plutselig politisk! Hurra!

Lurer på om det går an å være både åndelig søkende, politisk og tullete?
Jeg går for det!

I identitetskriser er alt lov. Rites de passage, heter det på fagspråket. Overgangsritualer...
Og overgangsrituale kan man jammen kalle min tur på legevakta:

Jeg kom inn som en enbeint RosaMarrr og ut som en tobeint Dattera til Darth Wader!


May the force be with me......


Et øyeblikks panikk!  Hjæææælp!! Rosafargen er borte!!!!!

Ersatta med en svart klump!

Nærmere The Dark force har jeg aldri vært!

Og jeg som hadde fått meg en ny rosa identitet....



Selvfølgelig googla jeg Darth Vader og se hva jeg fant:)

Darth Vaders dissatisfaction with his life has been compared to Siddhartha's before he became Gautama Buddha.[31

Altså, man kan sammenlikne Darth Vader med Buddah, før han ble Buddah!!! 

Jeg føler at jeg er på rett vei!!!

At svart nå har entret mitt univers, er jo heller ikke tilfeldig......Yin er det feminine, mørket, natten - svart! 



Symbolsk kan man si at svart representerer:

Det ukjente, det vi ikke ser, mystikk, fredfull tomhet.

Hmmmmm, mystikk og fredfull tomhet, høres ikke så verst ut.

Nå vurderer jeg rosa hair extention!

Åndelig søkende, politisk, tullete OG forfengelig......nå snakker vi!

RosaMarrr

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar